Hoe irritaties naar een medewerker jou beïnvloeden en wat je eraan kunt doen

15 December 2022

Zij had altijd een weerwoord op mijn ideeën. Nooit was het antwoord op mijn idee direct JA. Ik kon me daar aan irriteren en het kostte me altijd bakken met energie!

Dit herken jij vast ook… Je vertelt je medewerker een mega goed idee, echt dé oplossing en dan is er altijd die ene medewerker die het anders ziet. Die ene persoon die overal een weerwoord op heeft. Irritant is het, betweterig is het en je wordt er gefrustreerd door.

Je zou willen dat zij ook open staat voor jouw ideeën. Ideaal zou zijn als die medewerker ook eens zegt: wat een goed idee! Hoe kunnen we dit aanpakken?

Maar heel eerlijk: die medewerker doet hetzelfde als wat jij eigenlijk doet. Jij hebt het beste idee, maar zij heeft ook het beste idee. En dit wil ze laten weten, net zoals jij dat wilt laten weten. Dat hoeft geen issue te zijn, sterker nog jullie kunnen elkaar versterken.

Dan heb jij wel wat te doen: eerst herkennen dat je je irriteert en je bewust te zijn dat irritatie iets is wat bij jou ligt. Jij bent de enige die iets aan jouw irritatie kunt doen, middels de volgende stappen:

  • Waar irriteer ik me aan?
  • Hoe kan ik mijn zienswijze hierop veranderen?
    Vervolgens kun je in gesprek gaan:
  • Vertel wat je feitelijk ziet
  • Vertel de ander wat dit met je doet
  • Vertel de ander jouw verwachting

Ik ben benieuwd: waar irriteer jij je aan en wat is jouw zienswijze hierop?

Ik hoor het graag tijdens een matchgesprek.