Je hebt een leuk bedrijf, de medewerkers zijn betrokken en toch is er die ene medewerker die doet alsof de halve wereld van hem is en jou daardoor respectloos benadert.
Na de zoveelste uitspatting van die medewerker laat je het weer gaan, want je hebt gewoon geen zin meer om deze persoon aan te spreken. Dit kost je tijd en energie en die steek je veel liever in je klant.
Dit zie ik vaak gebeuren bij bedrijven waarbij iedereen persoonlijk betrokken is. En het is zo zonde, want net als het stellen van regels voor kinderen, hebben jouw collega’s ook gedragskaders nodig.
Wordt er respectloos met elkaar omgegaan? Zorg ervoor dat je het gedrag dat je ziet benoemt, geef aan dat het niet oké is en wat het met jou doet, en houd je aan de grenzen die jij hierin stelt.
Hoe doe je dat? Het mag duidelijk, maar hoeft niet dominant. En vergeet vooral niet te vragen hoe de medewerker het ziet, want voor hetzelfde geld vindt hij jou een pannenkoek die nooit een bakje koffie voor hem haalt. Je weet het niet als je er niet naar vraagt…..
Wil je sparren over hoe om te gaan met deze rebelse medewerkers.
Plan hier een matchgesprek in.